IPs kjedeligste tema: Falske faktura

Falske faktura

Om du søker på egenhånd, eller med agent, er fakturasvindel dessverre et gjentagende problem for varemerke, design og patent.

Det er tidkrevende og skummelt å skille falske faktura fra reelle.

Skal fakturaen fra EIPS betales? Hva med WPTA, WPTD, WPT, IPS, IPTA, IPTR, IPRS, eller WPT? (trolig ingen av dem).

Hvorfor er det slik? - Hva kan du gjøre? - Hva kan bransjen gjøre bedre?

God grobunn for grums

Søknader er offentlige. Dette er for at markedet skal ha oversikt over eksisterende rettigheter, og hvem som eier disse.

Ulempen er at også svindnerne vet:

  • Hvem du er,

  • At du har søkt registrering, og

  • Når du søkte.

Dette lar dem lage overbevisende falske faktura.

Årlig går store summer til skurker, heller enn verdiskapende IP

Å skille falske faktura fra ekte er mulig, men det stjeler tid du heller skulle brukt på selskapet.

Så hva kan vi gjøre for å fikse dette?

Agenten hjelper

Den enkleste løsningen er å benytte en seriøs agent, som. Zipip.

Alle offentlige gebyr o.l. vil da gå via agenten.

Du kan trygt kan se bort fra alle IP-relaterte faktura du mottar fra andre.

Fiks det selv?

Hvis du er usikker og du står alene finnes det noen gode grep og verktøy.

Både WIPO og nasjonale kontor har oversikter over kjente svindlere for som oppdateres jevnlig.

Andre tiltak, som å søke opp avsenderen, se hvor kontoen er registrert, osv. er også nyttig. Hvis du har søkt et varemerke i Norge og EU stemmer det neppe at du skal motta en faktura fra Kazakstan.

Det bør også fremgå klart på fakturaen hvilken rettighet den knytter seg til, og hvem som er avsender.

Er du i tvil, kan du ringe og spørre myndighetene i de aktuelle regionene. Du når tak i dyktige og hyggelige folk både hos Patentstyret, EUIPO, og WIPO.

Hvis du fortsatt er i tvil må du gjerne ta kontakt, så svarer Zipip.

Hva kan bransjen gjøre?

IP-bransjen selv har dessverre også noe av ansvaret her.

IP-klienter har lenge opplevd kostnader og gebyr fra agenten som uforutsigbare.

Når reelle faktura oppleves som uforutsigbare er det også vanskeligere for kunden å reagere på en falsk uventet faktura.

Hva gjør Zipip?

Zipip tar en rekke grep for å motvirke fakturasvindel:

  • Klar faktura.

Alle kostnader for Zipip-søknader faktureres elektronisk, direkte fra Zipips system. Hvis fakturaen har en ukjent avsender, kan du trygt se bort fra den.

  • Ingen uventede kostnader

Med Zipip er det heller ingen uventede kostnader. Det er ingen skjulte gebyr i tilbudene, og uventede hinder rapporteres uten kostnad for klienten. Slik vil alle faktura kunne spores til en utgift du kjenner til og har godkjent.

  • Klar sammenheng

Sist, men ikke minst, vil fakturaen alltid knytte seg til en handling som Zipip nylig har rapportert. Dette gir deg oversikt og trygghet på hva du betaler for.


Hei!

Du har nå lest en tekst fra Zipip.


Følg gjerne Zipips nyhetsbrev for flere slike.

Å sikre immaterielle rettigheter (IP) oppleves ofte som dyrt og uoversiktlig. Rådgiving oppleves som innsalg, og løsningene er kompliserte og dyre.

Derfor startet jeg Zipip - Våre tjenester lar deg bygge og eie konkurransefortrinn med forutsigbare kostnader.

Automatisert der man kan, skreddersøm der det trengs.

Les gjerne mer om meg og Zipips filosofi.

Forrige
Forrige

Hvordan gjør Zipip fornyelser smartere?

Neste
Neste

Varemerket ble nektet - Hva nå?