Hvorfor mangler iPhone USB-C?
Nye EU-krav
EU vedtok 7 juni 2022 USB-C som felles standard for alle mobilladere
Innen høsten 2024 vil USB-C-porter være standard på alle nye mobiltelefoner, nettbrett, digitalkameraer, høretelefoner og bærbare høyttalere.
Apple mot strømmen
Konkurrentene har allerede byttet til USB-C, men Apple henger etter. For å forstå hvorfor må vi se bakover.
I 2012 brukte Iphone fremdeles sin gamle brede plugg, som var arvet fra de første iPodene. Det fantes ingen USB-C, kun Micro-USB som standard for smarttelefoner. Ingen av løsningene var særlig tilfredsstillende.
Gullegg
September 2012 lanserte Apple sin Lightning-plugg. Den var liten og elegant og lot seg plugge inn begge veier med et betryggende klikk. Dette var et lite teknologisk hopp i den store sammenhengen, men hadde stor betydning for kundeopplevelsen.
For Apple var den ikke minst en økonomisk braksuksess.
Ettersom Apple eier Lightning-standarden, styrer de bruken. De kan stille kvalitetskrav og kreve godtgjørelse av de som bruker denne. Godtgjørelsen er omkring fire amerikanske dollar per solgte produkt, som tilsvarer omtrent 34 norske kroner etter dagens kurs. Når dette multipliseres med mengden solgte Apple-tilbehør, er pluggen alene en milliardindustri.
To trusler
Denne inntekten trues nå på to fronter, med krav fra kundene og krav fra myndighetene.
Økt utbredelse av USB-C gjør denne pluggen foretrukket av kundene.
Videre gir universelle standarder håp om behov for færre ladere, og dermed mindre miljøavtrykk. Dette er bakgrunnen for EUs krav om USB-C som universell standard for alle elektroniske produkter.
Hva nå, Apple?
Ladekablene som følger telefonene, er allerede USB-C-kompatible. Et mulig utfall blir at Apple til slutt kapitulerer og innfører USB-C på alle produkter, men trolig ikke før de må.
I mellomtiden håper de å ha lagt et nytt gullegg.
Trådløs Qi-lading blir stadig vanligere, men løsningen har enkelte utfordringer. Qi har lav ladeeffekt, er sensitiv for hvordan telefonen plasseres mot laderen, og lar deg i liten grad lade gjennom deksler og lignende.
Apple har nå gjenopplivet varemerket Magsafe for sin egen forbedrede trådløseladeløsning. Med magneter som styrer plasseringen, tilbyr denne rask Qi-lading, også gjennom deksel og lommebok om du vil. Løsningen er ikke revolusjonerende, men det er like fullt lett å sikre enerett for en løsning som passer Apples produkter med patenter og andre rettigheter de eier.
Magsafe er en fin ladeløsning i seg selv, men den virkelige verdien ligger lengre frem. Hvis Apple går over til ren Magsafe-lading, trenger ikke telefonen noen plugg overhodet. Dette fjerner den siste åpningen på telefonen, og lar dermed Apple tilby et mer vann- og støvtett produkt.
Ny miliardindustri?
Viktigst for Apple, kan trådløs lading muligens la dem omgå EU-krav om USB-C, mens de skaper en ny milliardindustri for Magsafe-tilbehør.
Verdien av dette må selvsagt veies opp mot kostnaden av å ikke gi kundene den USB-C-pluggen de ønsker her og nå. Apple ser det hele an, og derfor blir det fortsatt Lightning og Magsafe også for denne Iphone-generasjonen.
Denne bruken av rettigheter kan virke kynisk og brukerfiendtlig, men proprietære løsninger fremmer forbedringer.
Ved å sikre enerett høster de gevinsten, men vel så viktig sikrer de at kompatibelt utstyr fungerer som det skal. Apple kan ikke tvinge gjennom en ren Magsafe-løsning med mindre denne gir kundene en fordel de er villig å betale for.
Dette ser vi bl.a. på Apples WWDC2022 samme uke som EUs regler ble vedtatt. Blant mye annet presenterte de en ny løsning, Continuity Camera, som lar deg hekte din iPhone på skjermen, for å bruke telefonens gode kamera til videokonferanser.
Poenget er det samme om du utvikler nye smarttelefoner, skibindinger, dykksager eller annet.
Ved å kombinere nye bedre løsninger, med smarte strategiske rettigheter, sikres både selskapet og kundene best resultat.
Hei!
Du har nå lest en tekst fra Zipip.
Følg gjerne Zipips nyhetsbrev for flere slike.
Å sikre immaterielle rettigheter (IP) oppleves ofte som dyrt og uoversiktlig. Rådgiving oppleves som innsalg, og løsningene er kompliserte og dyre.
Derfor startet jeg Zipip - Våre tjenester lar deg bygge og eie konkurransefortrinn med forutsigbare kostnader.
Automatisert der man kan, skreddersøm der det trengs.