Apple v. Masimo - Patenter funker, men ansatte er viktigere

Masimo v. Apple

I januar måtte Apple stanse alt salg av sine Apple Watch i USA som måler blodoksygenet. Forbudet omfatter alle modeller fra Series 6, lansert i 2020, og ikke minst alle de nyeste modellene. Bakgrunnen er et antatt inngrep i patentene til helse-tech selskapet Masimo.

Nyheten stikker hull på manges gamle myter om patenter og digital teknologi. Godt hjulpet av uttalelser fra Elon Musk, som selv patenterer som bare det, tror mange at patenter ikke er relevante for digital teknologi i rask utvikling. Samtidig viser denne saken at å sikre egen teknologi handler om langt mer enn å bare patentere.

Masimos patenter er gode. De ble søkt helt tilbake i 2009 men treffer godt på behovet Apple har i 2024. Det er heller ikke tale om en dyr bråte med patenter i håp om at noe treffer, men to patenter som treffer mål. Men patentene bare en del av historien.

Folkene

Tidlig 2013, kontaktet Apple Masimo for å drøfte et mulig samarbeid. Planen strander, hvorpå Apple juli samme år ansetter flere folk fra Masimos, herunder deres Chief Medical Officer. Uavhengig av Masimo, utvikler Apple sin versjon av blodoksygen-sensoren, og lanserer den i sin Apple Watch 6 i 2020.


Dette er en velkjent taktikk for å tappe andre for kunnskap. Potensialet i et samarbeid er for stort for Masimo til å takke nei til et møte med Apple. Samtidig gir dette Apple verdifull innsikt om hvordan løsningen fungerer og hvem man bør ansette for å få det til selv.

De fleste forstår slike samtaler krever skuddsikre konfidensialitetsavtaler, men så viktig er rutinene du har etablert. De styrer i stor grad hva konkurrenten kan oppnå ved å snappe opp dine ansatte. Grensen dras mellom den ansattes frie knowhow, og  selskapets bedriftshemmeligheter er ikke statisk. Hemmelighold er en forutsetning, men i praksis krever det også rutiner som gjør den ansatte bevist om hva som er hemmelig og tilhører selskapet.

Kryssende interesser

Dette illustrere kryssende insentiver i beskyttelsen av kunnskap og teknologi. Selskapet og ansatte har en felles interesse i å holde konkurrentene unna, men ansatte har også en egeninteresse i å kunne ta med seg mest mulig til en konkurrent med bedre vilkår.

I tillegg kommer alt plunder og heft beskyttelse krever, som de fleste synes er mindre gøy enn å lage løsningene. Bevisst eller ikke, påvirker dette hvor godt hemmelighold, patenter, varemerker m.m. sikres.

Når støvet legger seg vil nok Apple og Masimo finne en løsning, og slik det står stiller Masimo med sterke kort. Samtidig finnes det nok en enda bedre alternativ tidslinje for Masimo, der selskap og ansatte sto samlet, og Apple heller betalte for teknologien uten kamp.

IP er et lederansvar

Det er ikke én fasit her, men mange ulike grep: medeierskap for nøkkelpersoner, gode rutiner, klare retningslinjer for når og hvordan noe beskyttes.

Det viktigste er at selskapets ledelse og styre ser behovet og tar det på alvor.


Hei!

Du har nå lest en tekst fra Zipip.


Følg gjerne Zipips nyhetsbrev for flere slike.

Å sikre immaterielle rettigheter (IP) oppleves ofte som dyrt og uoversiktlig. Rådgiving oppleves som innsalg, og løsningene er kompliserte og dyre.

Derfor startet jeg Zipip - Våre tjenester lar deg bygge og eie konkurransefortrinn med forutsigbare kostnader.

Automatisert der man kan, skreddersøm der det trengs.

Les gjerne mer om meg og Zipips filosofi.

Neste
Neste

Penger å spare frem til 1. mars